Пошук

Меню

Звіти

Інші Інтернет-ресурси

Архіви

Календар подій

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Бібліотечно-інформаційний центр


Школа… Кожного ранку вона наповнюється дзвінким дитячим сміхом та галасом. Але є в кожній школі приміщення, де тихо і затишно, поряд з казковими героями живуть історичні особи, де події минулого, майбутнього й сьогодення тісно переплітаються. Так, це шкільна бібліотека. Саме вона допомагає учням і вчителям гідно витримувати боротьбу за міцні та всебічні знання. Школа покликана всіляко сприяти відродженню й утворенню духовної культури, формувати духовно багаті покоління, які шанують свою і громадську, національну і особисту гідність, виявляє працелюбність і здатність до самонавчання і самовдосконалення.

І в цьому велику роль відіграє шкільна бібліотека. Бібліотека гімназії є її обов’язковим структурним підрозділом, який здійснює бібліотечно-інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення навчально-виховного процесу як в урочний, так і в позаурочний час. Свою діяльність бібліотека спрямовує і організовує спільно з педагогічним колективом відповідно до планів роботи і регламентуючої документації.

Документом, який регламентує діяльність шкільної бібліотеки, є «Положення про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу», де визначено основні завдання бібліотеки, її структуру.

З метою широкого залучення учнівського та педагогічного колективів до роботи з виховання в учнів дбайливого ставлення до підручників, поваги до праці людей, що його створюють, відповідальності за правильне і раціональне використання підручників, створення і поповнення бібліотечного фонду в гімназії проводиться акція «Подаруй бібліотеці книгу» та Всеукраїнська акція   « Живи, книго!». Завдяки проведенню акції «Подаруй бібліотеці книгу» фонд бібліотеки гімназії щорічно поповнюється новими виданнями художньої літератури як для учнів початкових, так і для гімназійних класів.

Бібліотекою розроблено ряд заходів по проведенню Всеукраїнської акції «Живи, книго!» В рамках цієї акції було проведено рейди-перевірки стану збереження шкільних підручників. Результати рейдів-перевірок було висвітлено у бібліотечному бюлетені з подякою класам-переможцям.

Формування і розвиток читацьких інтересів розпочинається одразу після запису дитини у бібліотеку. Інтерес дитини до предметів, що її оточують, зароджується ще в ранньому дитинстві. Про це свідчать численні запитання, з якими вона звертається до дорослих. Велику допомогу у задоволенні цієї потреби надають книжки – ці невичерпні джерела знань.

Плануючи роботу з виховання читацьких інтересів, враховуються вікові особливості читачів.

Діти молодшого шкільного віку по-своєму сприймають навколишній світ, відображений у книзі. По-своєму ставляться до всього, що читають. У розвитку читацьких інтересів учнів важливу роль відіграють почуття та емоції. А тому у бібліотеці виділена література для дітей молодшого шкільного віку, особливістю якої є яскраві малюнки, малий обсяг тексту.                     

Обовязковими є бесіди бібліотекаря з маленькими читачами, в ході яких визначаються читацькі інтереси учнів, їх вміння переповідати прочитане, а також наголошується на бережливому ставленні до книги.

А ще  серед читачів цієї вікової групи дуже легко проводити виховні та позаурочні заходи як форми пропаганди літератури, оскільки вони з радістю погоджуються на їх проведення і беруть у них активну участь. Так нами проведено бібліотечні уроки в початкових класах: «Про книгу і бібліотеку»,  «Зустрічі у шкільній бібліотеці», «Як прийшла до нас книга»,а також «Святокниги» з учнями третього класу.

У формуванні читацьких інтересів підлітків є свої особливості. Дітей цього віку цікавить світ пригод і фантастики, книги при життя дітей, класична література, різноманітні енциклопедії та словники. У книжковому фонді бібліотеки також виділено літературу для дітей цього віку. Обовязковим елементом пропаганди літератури серед дітей цього віку є бібліотечні уроки. Так, серед учнів 5- 9 класів було проведено наступні бібліотечні уроки: «Історія створення книги. Писемні пам’ятки України»,  «Система каталогів і картотек у бібліотеці», «Робота з довідковою літературою», «День української писемності та мови».

Старший шкільний вік є періодом досягнення не тільки фізичної, а й розумової зрілості. З метою виховання учнів старшого віку проводимо бібліотечні уроки: «Бібліографія. Анотація», « Самостійна робота над книгою».

Важливу роль у формуванні читацьких інтересів відіграють бесіди. Бесіди «Книги – це духовний заповіт одного покоління іншому», «Цей дивний світ – бібліотека», «Книга – міст у світ знань», «Як працювати з підручником» та інші сприяють розширенню знань про книгу, формують читацькі інтереси, виховують бережливе ставлення до книги.

 Однією з найбільш ефективних форм пропаганди літератури та формування читацьких інтересів є книжкова виставка. На виставці читач бачить водночас кілька книг, може безпосередньо ознайомитись з ними, переглянувши кожну книгу. У бібліотеці впродовж 2010-2011 н.р. були оформлені наступні книжкові виставки та тематичні полички: «Моя рідна земля – Україна», «Україно, мій духмяний диво цвіт, через терни йшла до волі сотні літ», «Міжнародний день грамотності», «Все, що серце і що розум вік творили не один, повизбирувало людство в книги – перли із перлин», «Вчителю! Перед твоїм ім’ям дозволь смиренно стати на коліна», «Підручники, за якими вчилися наші діди та батьки», «Вона зродилась на Волині (УПА)», «День українського козацтва», «Сяйво слави» (До дня народження М. Шашкевича), «День української писемності та мови», «День пам’яті жертв голодомору та політичних репресій», «Колиска її великої любові» (До 110-річчя від дня народження Катерини Білокур), « Не нарікай, що ламлеться життя, що мало втіх зажив на цьому світі, ти вип’єш ківш завчасний забуття, не сплямивши ясного щастя й миті» (До 140-річчя від дня народження М. Старицького), «Пам’ять про юнаків-героїв не згине повік», «Передаймо нащадкам наш скарб – рідну мову», «Я в серці маю те, що не вмирає», «І мене в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій, не забудьте пом’янути незлим тихим словом», «Книги… Книги…
Книги… Завжди ви зі мною мудрі й вірні друзі ви мої».  

У бібліотеці створено тематичні папки газетних і журнальних статей, присвячені як історичним подіям України, так і рідного міста, а також відомим українським і зарубіжним письменникам.

Прищепити учням любов до книги, потребу повсякденно читати, засвоювати додаткову інформацію з усіх предметів так, щоб вони  відчули радість від прочитаного, виховувати культуру читання – ці вимоги гостро стоять саме сьогодні.

Дуже часто без якогось додаткового мотиву одного бажання читати мало,  щоб відвідувати бібліотеку. Треба намагатися пробудити мотивацію до цієї особливої діяльності – користування бібліотекою. Підготовлена до цього дитина сама схоче стати читачем. Дитину треба зацікавити. До цієї роботи я залучаю і батьків учнів. Велике значення має повна підтримка батьків, які допомагають дитині читати вголос, щиро зацікавлюються казкою чи віршами, просять перечитати знову, щоб запам’ятати й самим. З цією метою проводились наступні заходи: «Свято книги», літературні ігри « Художній дивосвіт», «  У скарбничку ерудита», бесіда на батьківських зборах « Книга – найкращий друг       ваших дітей», анкетування для учнів та батьків, зустріч із працівниками міської бібліотеки для дітей.   

Бібліотека активно включається у проведення загальношкільних масових заходів, у проведення предметних тижнів. Підбираю матеріали до стінних газет, готую списки літератури, оформляю книжкові виставки, перегляди літератури.

Обов’язковим елементом роботи з вчителями є  бюлетень «Нові надходження у бібліотеці», де висвітлюю зміст літератури, що надійшла до бібліотеки.

Створено актив бібліотеки з кращих читачів, який бере участь у проведенні усіх бібліотечних заходів.

Члени гуртка «Лікар Айболить» активно допомагають у ремонті пошкодженої літератури.

Уже стало традицією проводити тиждень дитячої книги, під час якого активізується робота бібліотекаря та педагогічного колективу щодо популяризації книжкового фонду. Під час цього свята обовязково проводиться конкурс дитячих малюнків, а також свята, ігри, конкурси, літературні зустрічі.Так, спільно з педагогами-організаторами,було проведено літературну зустріч із Раїсою Обшарською.

Завдання бібліотеки разом з учителем не тільки допомогти засвоїти шкільну програму, але й розширити її. Закласти в кожній дитині основи незалежного користувача бібліотеки, який впевнено працює з різноманітними джерелами інформації, виховати людину, яка цінує, що є в суспільному користуванні.

Таким чином, шкільна бібліотека розвиває творчі думки, здібності, таланти, пізнавальні інтереси і сприяє успішному засвоєнню програм із навчальних предметів, виробляє в учнів перший досвід самостійно здобувати інформацію, формує всебічно розвинену особистість.

Пріорітетна роль бібліотеки належатиме допомозі у вивченні і засвоєнні шкільних програм, організації навчальної діяльності та дозвілля дітей; у вихованні шанобливого ставлення до книги, збагаченні учнів основами бібліографічних знань та навичками користування бібліографічною інформацією.

 Бібліотекар гімназії: Міщій Світлана Миколаївна