Пошук

Меню

Звіти

Інші Інтернет-ресурси

Архіви

Календар подій

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Сторінка для батьків

 Шановні батьки!

ІІ тур пробних уроків з майбутніми першокласниками відбудеться з 21.08 по 30.08.  Початок занять о 10.00 год.

Адміністрація закладу

Шановні батьки!

РЕЙТИНГ

відбору академічно здібних дітей до перших класів

в умовах впровадження інноваційних педагогічних технологій за проектом «Інтелект України» згідно з  набраними балами

№з/п

Прізвище,ім’я дитини

Отримані бали

1

Шутков  Ілля

191

2

Герасимов Данило

179

3

Михайльчук Олександра

176

4

Багрій Юлія

173

5

Гевко Діана

170

6

Ангел Богдан

169

7

Голодун Василь

166

8

Тимків Вероніка

165

9

Василишин Софія

162

10

Марцинів Анастасія

161

11

Баб»як Вероніка

160

12

Байрак Святослав

159

13

Лемішка Олександр

159

14

Гаєвський Андрій

159

15

Андриїшин Оксана

159

16

Буринюк Олександр

158

17

Мелимука Денис

156

18

Гуменюк Дарина

155

19

Ярмоленко Анастасія

155

20

Стасишин Дарія

155

21

Юзик Андрій

154

22

Месян Анзор

153

23

Кушнір Василь

153

24

Пилат Дарина

152

25

Грушецька Інна

151

26

Стельмащук Марічка

150

27

Книш Максим

150

28

Мельничук Оксана

149

29

Комарянська Вероніка

147

30

Пундій Ірина

147

31

Смоленська Марія

147

32

Соляник Антон

147

33

Покатаєв Максим

146

34

Банітюк Назар

145

35

Натуркач Сергій

145

36

Сахович Дмитро

144

37

Варода Владислав

144

38

Байдак Артем

143

39

Чикалюк Владислав

142

40

Пиняк Вікторія

140

41

Бонь Валерія

139

42

Гусєв Вадим

138

43

Данчук Захар

137

44

Юрчук Маргарита

137

45

Бойчук Іван

136

46

Мулик Тимофій

136

47

Яковлюк Вікторія

135

48

Коків Іван

135

49

Футрик Вероніка

133

50

Кукушкіна Каріна

133

51

Рудик Єва

132

52

Бобко Максим

131

53

Рудяк Владислав

131

54

Гаврилюк Глєб

131

55

Шуригайло Софія

130

56

Гук Анастасія

127

57

Піць Максим

127

58

Слюсаренко Ілона

126

59

Петльований Олександр

126

60

Машталір Олександр

126

61

Мелимука Вероніка

125

62

Муленко Ілля

124

63

Пилип Ігор

123

64

Філінчук Назар

122

65

Вишовська Велентина

122

66

Гнатусько Вадим

121

67

Раш Анна

121

68

Провальний Дмитро

121

 

Оскільки навчання дітей за програмою науково-педагогічного проекту «Інтелект України», розробленого відповідно до концепції меритократичної освіти, висуває певні вимоги до дітей у початковій школі , провідною з яких є перехід від відтворення інформації до процесів мислення , усвідомлення інформації, для навчання за цим проектом відбираються діти з достатнім рівнем готовності ( 121 бал і вище).

Батьківські збори відбудуться в середу, 26 квітня  2017 року о 16.00 год в актовій залі головного корпусу гімназії.

Директор гімназії                                                  Н. ВЕЛИКОБОРЕЦЬ

 

Адміністрація Чортківської гімназії імені Маркіяна Шашкевича оголошує набір учнів до 1-х класів початкової школи з 20.02.2017 року.

Прийом заяв щоденно з 08.30 до 16.00.

Для зарахування дитини до гімназії батькам необхідно подати в приймальню школи (вул.Лесі Українки,7) такі документи:

  • заяву на ім’я директора школи (зразок додається);
  • копію свідоцтва про народження дитини;
  • медичну картку встановленого зразка (оригінал картки із заключенням лікаря-педіатра та завідуючого поліклінікою) – подається у червні-серпні 2017 року;
  • 2 кольорових фото 3*4.

Адміністрація гімназії повідомляє, що у 2017-2016 н.р. в закладі буде відкрито класи, учні яких навчатимуться за програмою «Інтелект України», затвердженою Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (наказ №797 від 10.07.2012 р.). Навчання в таких класах відбуватиметься за апробованими інноваційними методиками. Учні вивчатимуть іноземну мову з 1-го класу за программою для спеціалізованих шкіл (3 години на тиждень).

Детальну інформацію можна отримати на сайті www.intellect-ukraine.org.

Набір учнів до гімназії здійснюється згідно почерговості подачі заяв на конкурсній основі.

Орієнтовний перелік питань конкурсних випробувань

для майбутніх першокласників, які будуть навчатися

за науково-педагогічним проектом «Інтелект України»

  1. Опитувальник для визначення шкільної мотивації (бесіда про бажання дитини навчатися у школі).
  2. Перевірка короткотривалої пам’яті (як швидко дитина може запам’ятати віршований текст).
  3. Рівень сформованості мислення (уміння дітей узагальнювати предмети).
  4. Рівень сформованості просторового мислення (аналіз малюнків).
  5. Перевірка довготривалої пам’яті (відтворення вивченого віршованого тексту із завдання №2).
  6. Перевірка сформованості навичок читання (знання букв, вміння читати).
  7. Перевірка точності зорового сприйняття.
  8. Перевірка сформованості уміння переказати текст (переказування казки, яку прочитає вчитель, відповіді на запитання за змістом).
  9. Перевірка сформованості і обчислювальних навичок (уміння рахувати, показувати цифри).

Адміністрація школи

 

 

Додаток 6 до наказу

Міністерства освіти і науки,

 молоді та спорту 10.07. 2012 № 797

УМОВИ конкурсного приймання учнів до класів, що працюють за науково – педагогічним проектом «Інтелект України»

1. Загальні положення конкурсу

1.1. Дані Умови визначають загальні положення і основні організаційні засади здійснення конкурсного відбору учнів до класів, що працюють за науково-педагогічним проектом «Інтелект України».

1.2. Дані Умови розроблено відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 19 червня 2003 року № 389 «Про затвердження Інструкції про порядок конкурсного приймання дітей (учнів, вихованців ) до гімназій, ліцеїв, колегіумів, спеціалізованих шкіл (шкіл-інтернатів)».

1.3. Мета конкурсного приймання учнів до класів, що працюють за науково-педагогічним проектом «Інтелект України», полягає у формуванні колективу учнів з високим інтелектуальним потенціалом, який забезпечує готовність до інтенсивної навчально-пізнавальної діяльності за науково- педагогічним проектом «Інтелект України».

1.4. Дані Умови поширюються на дітей, батьки яких виявили бажання навчати їх у класах, що працюють за науково-педагогічним проектом «Інтелект України».

1.5. У конкурсі можуть брати участь діти незалежно від місця проживання.

1.6. Конкурсні випробування здійснюються на безоплатній основі.

2. Організація конкурсу 2.1. Правила конкурсного приймання оголошуються не пізніше, ніж за два місяці до його початку. Оголошення щодо умов і термінів проведення конкурсу розміщується у приміщенні навчального закладу, що здійснює приймання. Зміст оголошення доводиться до відома населення через місцеві засоби масової інформації.

2 2.2. Не пізніше, ніж за місяць до початку конкурсу, на інформаційному стенді навчального закладу вивішуються перелік питань конкурсних випробувань та пояснювальна записка щодо підготовки до них.

2.3. Випробування в рамках основного конкурсного приймання до 1-го класу проводяться в період з 1 квітня по 1 червня поточного року.

2.4. За наявності вільних місць у класах, які працюють за науково- педагогічним проектом «Інтелект України», проводиться додатковий конкурсний добір у червні.

2.5. День конкурсних випробувань у такому випадку визначається навчальним закладом по мірі формування груп учнів, які бажають вступити до загальноосвітнього навчального закладу.

2.6. За наявності вільних місць у серпні, але не пізніше ніж за тиждень до початку нового навчального року, може проводитись додаткове конкурсне приймання за таких самих умов, що й основне.

2.7. Додаткове конкурсне приймання, як виняток, може відбуватися протягом навчального року за наявності вільних місць за таких самих умов, що й основне. При цьому наповнюваність класів не повинна перевищувати 30 учнів.

2.8. Для проведення вступних випробувань у навчальному закладі створюється психолого-педагогічні комісії, склад яких затверджується наказом директора за погодженням з радою навчального закладу. До складу конкурсної комісії залучається практичний психолог. Головою конкурсної комісії є директор навчального закладу або його заступник.

2.9. До участі в конкурсі допускаються діти на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють, що подається на ім’я директора навчального закладу та табеля успішності учня (для дітей, які вступають до 2-9 класів). Для участі в конкурсі дітей, які вступають до 1-го класу, крім заяви, подаються копія свідоцтва про народження та медична картка дитини встановленого зразка.

2.10. Не дозволяється вимагати від учнів характеристик з попереднього місця навчання¸ довідок з місця роботи батьків тощо.

2.11. Усі документи, подані до конкурсної комісії, є матеріалами для службового користування.

3. Проведення конкурсу 3.1. Конкурсне приймання дітей, які вступають до 1-го класу, проводиться у терміни, визначені навчальним закладом, у формі співбесіди з дитиною в присутності її батьків або осіб, які їх замінюють.

3.2. Співбесіда з дитиною, яка вступає до 1-го класу, включає виконання комплексу діагностичних завдань для перевірки рівня загального розвитку дитини, її функціональної готовності до систематичного навчання та здатності до успішного навчання за науково- педагогічним проектом «Інтелект України». Цей комплекс розробляється 3 творчою групою науковців – психологів і педагогів, які здійснюють науково-методичне супроводження проекту «Інтелект України», проходить наукову експертизу та затверджується науковим керівником проекту. Не допускається перевірка знань та умінь дитини понад обсяги державних вимог.

3.3. Чисельність психолого-педагогічної комісії для співбесіди з дитиною, яка вступає до 1-го класу, не може перевищувати трьох осіб, включаючи практичного психолога. Співбесіда не повинна тривати більше, ніж 30 хвилин.

3.4. Конкурсні випробування для учнів, які вступають до 2–11 класів, що працюють за науково-педагогічним проектом «Інтелект України», проводяться за умови наявності вільних місць, як правило, під час основного конкурсного приймання.

3.5. Результати конкурсних випробувань (у тому числі співбесіди) оформлюються у вигляді протоколів відповідної комісії, які зберігаються в тому самому порядку, що й протоколи державної підсумкової атестації учнів.

3.6. Результати усного випробування оголошуються в той самий день, письмового – не пізніше, ніж через три дні після його проведення. Списки вступників із виставленими балами вивішуються у приміщенні навчального закладу для загального ознайомлення.

3.7. Діти, які хворіли під час проведення конкурсу, зобов’язані подати медичну довідку, на підставі чого їм надається право участі в повторних конкурсних випробуваннях у терміни, проведення яких визначає директор навчального закладу.

3.8. Діти, які не з’явились на конкурсне випробування без поважних причин, до наступних випробувань не допускаються.

4. Порядок зарахування

4.1. Діти зараховуються до проектного класу наказом директора на підставі рішення комісії. Зарахування дітей проводиться протягом 5 днів після оголошення рішення конкурсної комісії.

4.2. До навчального закладу подаються такі документи: копія свідоцтва про народження, особова справа, медична картка (довідка) встановленого зразка.

4.3. Якщо батьки або особи, які їх замінюють, не згодні з рішенням конкурсної комісії, вони можуть звернутися до голови цієї комісії з апеляцією. Апеляція подається протягом тижня після оголошення результатів рішення комісії і розглядається протягом трьох днів з дня її подання. Для розгляду апеляцій створюється апеляційна комісія, чисельність та склад якої визначаються навчальним закладом за погодженням з відповідним органом управління освітою. Проведення додаткових випробувань під час розгляду апеляції забороняється.

4 4. У разі, якщо висновки апеляційної комісії не задовольняють осіб, які подали апеляцію, останні можуть звернутися до відповідного органу управління освітою, який створює свою апеляційну комісію, рішення якої є остаточним.

4.5. Діти, які зараховані до класу, що працює за науково-педагогічним проектом «Інтелект України», але не приступили до занять без поважних причин протягом 10 днів від їх початку, відраховуються з навчального закладу. На звільнені місця може проводитися додаткове конкурсне приймання.

 

 

 

До уваги батьків, діти яких навчаються у гімназії!

Останнім часом, у зв’язку із проведенням військових дій на сході держави почастішали нещасні випадки, пов’язані з необережним поводженням з вибухонебезпечними предметами та бойовими снарядами.

Так, 29.07.2014 в Харківській області троє дітей 1999, 2010 та 2013 р.н. на вулиці гралися невідомим боєприпасам, який вибухнув, внаслідок діти отримали тілесні ушкодження;

28.09.2014 в Луганській області неповнолітній С., 1996 р.н. розбирав снаряд від РПГ-7, який він знайшов та тренувальному полігоні, з метою подальшої здачі на металобрухт, внаслідок чого трапився вибух, у результаті якого він та ще два неповнолітніх, що були поруч отримали тяжкі тілесні ушкодження;

09.10.2014 в Чернігівській області неповнолітній С., 1996 р.н в приміщенні підприємства ,,Шиномонтаж” під час розбирання снаряду до РПГ – 7В стався вибух, внаслідок чого він загинув;

13.11.2014 у Запорізької області до лікарні з діагнозом ,,травматична ампутація лівої кісті” був доставлений малолітній К., 2000 р.н., який з батько на пустирі збирали металобрухт та з необережності підірвали невстановлений вибухонебезпечний предмет;

26.11.2014 в Донецькій області неповнолітній К., 2002 р.н., знайшов на вулиці запал від гранати Ф-1 та висмикнув чеку, внаслідок чого відбувся вибух, від чого він отримав тілесні ушкодження у вигляді травматичної ампутації основних фаланг лівої кісті.

З метою попередження нещасних випадків серед дітей, пов’язаних з необережним поводженням з вибухонебезпечними предметами та бойовими снарядами Управлінням КМСД МВС спільно з представниками Міжнародного дитячого фонду (UNICEF) в Україні розповсюджує інформаційний плакат ,,Дивись під ноги” та відеоролик ,,Небезпечні знахідки”, у яких для дітей, у доступній формі подаються детальні роз’яснення щодо того, які загрози несуть бомби, міни чи інші потенційно вибухові предмети, розробленого Координатором проектів ОБСЄ на запит Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

Також вказану інформацію можна переглянути на сайті Youtube за наступними посиланнями:

https://www.youtube.com/watch?v=l83IhF2dWK0 якщо ви знайшли боєприпаси – правила поведінки для дітей

Соціальна реклама для дітей, у доступній формі подаються детальні роз’яснення щодо того, які загрози несуть бомби, міни чи інші потенційно вибухові предмети. Відеоролик розроблено Координатором проектів ОБСЄ на запит Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

https://www.youtube.com/watch?v=I-0tSeCTdIs кампанія з мінімізації ризиків від вибухонебезпечних предметів для людей

Соціальна реклама для загальної аудиторії з правилами безпечної поведінки у випадку виявлення бомб, мін чи інших потенційно вибухових речей. Відеоролик розроблено Координатором проектів ОБСЄ на запит Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

https://www.youtube.com/watch?v=TW1kzyperUg дітям – про загрози вибухонебезпечних знахідок

25-хвилинний фільм, створений ОБСЄ для просвітницької діяльності в школах України

В зв’язку з вищевказаним прошу Вас інформувати учнів та педагогічний колектив ваших шкіл, для не допушення травматизму серед населення та розмістити вказану інформацію на сайтах шкіл та на стендах шкіл.

Начальник СКМСД Чортківського РВ УМВС України

в Тернопільській області І.М.Слободян

 

Знайти сьогодні “небезпечну іграшку” можна практично скрізь: в лісі, в старому окопі, на свіжозораному полі, на власному городі і навіть на вулицях міст.

І якщо вибухові пристрої серйозного зразка легко розпізнати за зовнішнім виглядом і діяти відповідно до ситуації, то саморобні вибухівки, що можуть з’явитися на вулицях міст і селищ визначити набагато складніше.

До вибухонебезпечних предметів відносяться:

• вибухові речовини – хімічні з’єднання або суміші, здатні під впливом певних зовнішніх дій (нагрівання, удару, тертя, вибуху іншого вибухового пристрою) до швидкого хімічного перетворення, що само розповсюджується, з виділенням великої кількості енергії і утворенням газів;

• боєприпаси – вироби військової техніки одноразового вживання, призначені для поразки живої сили супротивника;

• піротехнічні засоби;

• ракети (освітлювальні, сигнальні);

• саморобні вибухові пристрої – це пристрої, в яких застосований хоча б один елемент конструкції саморобного виготовлення;

• саморобні міні-пастки;

• міни-сюрпризи, що імітують предмети домашнього побуту, дитячі іграшки або речі, що привертають увагу.

Саме тому необхідно жорстко дотримуватись правил поведінки при виявленні таких предметів.

При знаходженні вибухового пристрою або підозрілої речі НЕОБХІДНО:

• відійти на безпечну відстань(230-250 метрів);

• зберігати спокій;

• негайно повідомити про знахідку представників пожежно-рятувальної служби та міліції за номерами телефонів 101 та 102;

• припинити всі види робіт у районі виявлення даного предмета;

• не користуватися засобами радіозв’язку, мобільними телефонами (вони можуть спровокувати вибух);

• дочекатися прибуття фахівців, щоб вказати місце знахідки, та повідомити час її виявлення.

У разі знаходження вибухо-небезпечногопристрою ЗАБОРОНЕНО:

• наближатися до предмету;

• пересувати його або брати в руки;

• розпалювати поряд багаття або кидати в нього предмет;

• користуватися запаль-ничками, іншими джерелами відкритого вогню, а також предметами, що можуть його утворювати;

• у жодному разі не намагатися переміщувати вибуховий пристрій (підозрілий предмет) або змінювати його положення;

- курити.

Пам’ятайте! Одна з основних причин нещасних випадків з вибуховими пристроями – грубе порушення елементарних правил безпеки.

____________________

Протокол №1

засідання гімназійної ради Чортківської  гімназії ім. М. Шашкевича

                                                                                            від 01.09.2014 року

                                                                               Присутні: 57 членів гімназійної ради

                                         Порядок денний.

  1. Про внесення змін до структури навчання 2014 -2015 навчального року.
  2. «Про затвердження Положення «Про організацію благодійної діяльності в Чортківській гімназії ім.. М. Шашкевича Чортківської міської ради.

 

І. Слухали:

з першого питання голову гімназійної ради, заступника директора Великоборець Н.І., котра довела до відома членів гімназійної ради зміст листа №01-08 /536 від 07.08.2014 року управління освіти Чортківської міської ради, яка рекомендує з метою зменшення споживання енергоносіїв у зимовий опалювальний період наступну структуру навчального року:

І семестр 01.09.2014р. -06.12.2014 р.

ІІ семестр 02.02.2015 р.- 29.05.2015 р.

Осінні канікули сумістити із зимовими

зимові з 07.12.2014 р. по 01.02.2015 р.

весняні з 13.04.2015 р. по 19.04.2015 р.

Навчальні плани сформовані за 5 денним робочим тижнем з відпрацюванням по суботах.

Це дасть можливість організувати в першому семестрі 83 робочі дні, у другому -88 робочих днів, а протягом навчального  171 робочий день.

Запропонувала змін до ДПА не вносити, а організувати  її в наступні періоди та з наступних предметів:

-          початкова школа 12-21 травня 2014 року – укр. читання, укр. мова, математика

-          основна школа 01-08 червня 2014 року – укр.. мова, математика та англійська мова

-          старша школа – 22-28 травня 2014 року –укр. мова, історія України: один предмет за вибором учнів.

Внесла пропозицію підтримати ухвалу педагогічної ради відповідно до якої відмітити навчальні екскурсії та навчальну практику, а інформативно – просвітницькі години суміщати з годинами класного керівника.

З першого питання гімназійна рада ухвалила:

  1. Внести зміни, подати на погодження до управління освіти Чортківської міської ради наступну структуру навчального року:

-          І семестр 01.09.2014 р. – 06.12. 2014 року

-          ІІ семестр 02.02. 2015 р. -29.05.2015 року

зимові канікули 07.12.2014 р. -01.02.2015 року

весняні канікули 23.03.2015 р. -29. 03. 2015 р.

ДПА в початковій школі -12-21 травня 2015 р.

ДПА в основній школі – 01-08 червня 2015 р.

ДПА в старшій школі – 22-28 травня 2015 р.

Останній дзвоник -29 травня 2015 року.

  1. В зв’язку з очікуваним перевантаженням учнів, а також відповідно до листа МОН України №1/9-303 від 11.06. 2014 року вважати за недоцільне проведення навчальної практики та навчальних екскурсій, а інформативно – просвітницькі години поєднувати з годинами класного керівника.
  2. Рекомендувати директору гімназії Каськіву М. В. видати наказ про затвердження структури 2014 – 2015 навчального року, проведення ДПА, порядку нарахування зарплати сумісникам та інші зміни, що випливають із цього та погодити структуру 20 14 -2015 навчального року в управлінні освіти Чортківської міської ради.

ІІ. Слухали:

з другого питання члена гімназійної ради, директора гімназії  Каськіва М. В., котрий ознайомив членів гімназійної ради із змістом Положення «Про організацію благодійної діяльності Чортківської гімназії ім. М. Шашкевича Чортківської міської ради. Акцентував увагу на тому, що дане Положення розроблялося з відповідно до Закону України №5073 – VI  «Про благодійну діяльність та благодійні організації в Україні».

Вніс пропозицію дане положення затвердити та керуватися його змістом при організації благодійної діяльності в закладі.

З другого питання гімназійна рада ухвалила:

  1. Затвердити Положення «Про організацію благодійної діяльності в Чортківській гімназії ім. М, Шашкевича.
  2. Директору гімназії Каськіву М. В. після затвердження радою гімназії наказом погодити зміст даного положення.

 

 

Голова гімназійної ради                                                           Н.І. Великоборець

Секретар гімназійної ради                                                       І.Я. Чайковська

Щодо захисту дітей та неповнолітніх

Відповідно до статті 20-1 Закону України «Про охорону дитинства» діти віком до 16 років  з 22.00 до 06.00 години не мають права самостійно перебувати у закладах, у яких проводиться діяльність у сфері розваг, або закладах громадського харчування, вони можуть перебувати у цих закладах лише в присутності одного з батьків чи іншого законного представника дитини, яка її супроводжує і несе за неї персональну відповідальність. Про це йдеться в листі Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі.

Адміністрація гімназії акцентує увагу батьків та нагадує, що на виконання статті 19 Закону України «Про захист суспільної моралі, враховуючи можливість неконтрольованого доступу до заходів, які можуть негативно вплинути на розвиток неповнолітніх, посилити батьківський контроль за проведенням дозвілля своїх дітей.

Закликаємо Вас, шановні батьки, сприяти в тому, щоб Ваші діти проводили свій вільний час на спортмайданчиках, у позашкільних закладах міста.

Директор гімназії                                                                     М.КАСЬКІВ

До відома батьків, діти яких навчаються в Чортківській гімназії ім.М.Шашкевича

Доводимо до Вашого відома, що відповідно до листа ПП «Галс-ЛТД» До відома батьків, діти яких навчаються в Чортківській гімназії ім.М.Шашкевича№15-ч від 27.02.2014 р. починаючи з 03 березня 2014 року припиняється безкоштовне гаряче харчування учнів, що постраждали внаслідок катастрофи на Чорнобильській АЕС. Причиною є те, що 28.02.2014 року закінчився термін дії угоди між Міністерством соцполітики та ТзОВ «Галс-ЛТД» на предмет закупівлі продуктів (простіше – тендер на організацію харчування).

Новий тендер проведено  17.02.2014 року, але переможця не виявили .Надіємось , що ситуація найближчим часом виправиться.

А тим часом просимо , відправляючи дітей на заняття, забезпечити їх бутербродами та теплим чаєм або кавою.

З повагою

Директор гімназії                                                                  М.КАСЬКІВ

 

ПОГОДЖЕНО                                                                                                      ПРИЙНЯТО

Директор гімназії                                                                                             ухвалою гімназійної ради

М.В.КАСЬКІВ                                                                               протокол №

Наказ №       від «___»_____2014 р.                                                            від «    »________2014 р.

_________Н.І.ВЕЛИКОБОРЕЦЬ

ПОЛОЖЕННЯ

«Про організацію благодійної діяльності в Чортківській гімназії

ім. Маркіяна Шашкевича Чортківської міської ради»

І.Визначення поняття «благодійна діяльність»

Благодійна діяльність – добровільна особиста допомога для досягнення доброчинних цілей, що не передбачає отримання благодійником прибутку, а також силами будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.

Відповідно до пункту 2 статті 3 Закону України №5073-УІ «Про благодійну діяльність та благодійні організації « переліком видів благодійної діяльності є:

-          Публічний збір благодійних коштів та передача їх на банківський рахунок бенефіціара;

-          Розподіл коштів на потреби гімназії шляхом затвердження кошторису на засіданні гімназійної ради за поданням наглядової ради та погодженням з адміністрацією гімназії;

-          Звіт про використання благодійних коштів перед благодійниками бенефіціаром за погодженням наглядової ради.

 

ІІ.  Цілі та сфера благодійної діяльності в Чортківській гімназії ім. Маркіяна Шашкевича.

 

У відповідності до пункту 1 статті 61 Закону України « Про освіту» фінансування державних навчальних закладів може здійснюватись і за рахунок  додаткових джерел фінансування. Пунктом 4 статті 61 цього ж закону та пунктом 6.2 розділу VI Статуту Чортківської гімназії ім. Маркіяна Шашкевича Чортківської міської ради Тернопільської області визначено перелік джерел фінансування, в тому числі добровільні грошові внески, отримані від окремих громадян.

Цілями благодійності є надання допомоги для сприяння законних інтересів бенефіціарів ( набувачів благодійної допомоги) – фізичним особам у сферах благодійної діяльності, визначених статтею 3 розділу ІІ Закону України № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації».

 

ІІІ. Суб»єкти благодійної діяльності.

 

Відповідно до статті 4 розділу ІІ Закону України №5073-VІ «Про благодійну діяльність та благодійні організації»  суб»єктами благодійної діяльності в гімназії є:

-          Бенефіціар (набуває благодійної діяльності) – фізична особа, що обирається та затверджується рішенням гімназійної ради.

-          Благодійники

Суб»єкти благодійної діяльності мають право здійснювати благодійні програми.

ІV. Види благодійної діяльності

Благодійники спільно чи індивідуально можуть здійснювати благодійну діяльність на підставі передачі бенефіціару благодійних коштів двічі на рік (раз у семестр) з метою використання їх для невідкладних потреб гімназії через недостатнє державне фінансування на розвиток закладу.

V. Публічний збір благодійних пожертв.

Публічним збором благодійних пожертв визначається добровільний збір цільової допомоги у визначені терміни раз в семестр у формі коштів серед визначеного кола осіб (батьків-благодійників).

Особи, які здійснюють публічний збір коштів – це члени гімназійної ради, представники від кожного класу, але в жодному разі не педагоги.

Особи, які здійснюють публічний збір благодійних пожертв на користь бенефіціарів оцінюють на підставі заяви ( додаток1) на ім»я бенефіціара, яка визначає суму зібраних коштів і прохання зарахувати їх на рахунок бенефіціара.

 VI. Наглядова рада за благодійною діяльністю.

Наглядова рада створюється рішенням гімназійної ради з числа її членів, але в жодному разі не з вчителів та учнів, а виключно з числа батьків. Наглядова рада виконує функції контролю за благодійною діяльністю бенефіціара , вона контролює і регулює благодійну діяльність. Члени наглядової ради наділяються правом погоджувати звіт бенефіціара про використані кошти в кінці кожного семестру або після того, коли кошти з батьківського фонду використані.

 VIІ. Прикінцеві положення

Це положення набуває чинності з дня, наступного за днем його ухвали рішенням гімназійної ради та погодженого наказом директора гімназії.

 Прохання обговорити та внести зміни, доповнення до положення до 31 березня 2014 року. Адміністрація гімназії

Поради батькам: “Як визначити готовність дитини до школи”

Як визначити готовність дитини до школи.
Доброго дня, шановні батьки! Сьогодні ми розповімо про те, що психологи вкладають в поняття „готовність до школи” і як її можна визначити самостійно.
Отже, ваша 6-річна дитина скоро піде в школу. Як хочеться, щоб він був успішний, щоб все у нього лагодилося: і з навчанням і з однокласниками, так щоб і вчителька любила його як рідного. Ради цього ми готові на все. Ми учимо малюка читати, розповідаємо про сонячну систему, рахуємо все, що тільки можна злічити. Чи досить цього? Чи можна бути упевненим, що назви всіх давно вимерлих динозаврів, що читають, вважаючий, і знаючий, дитина буде успішною в школі?
На жаль, ні. Крім інтелектуальної готовності (читати, вважати, загальної обізнаності), готовність до школи включає та інші, дуже важливі характеристики, відсутність яких може дуже ускладнити життя дитини в школі. Самостійність, адекватна самооцінка, уміння планувати і контролювати свою діяльність, хороше просторово-часове орієнтування, міцне фізичне здоров’я, уміння спілкуватися з дітьми і дорослими, висока пізнавальна активність, переважання учбових мотивів над ігровими – ось перелік найважливіших характеристик, від яких залежить, буде дитина успішним в школі чи ні.
Розглянемо детальніше найважливіші з вищеперелічених характеристик.
Добре підготовлена до школи дитина повинна уміти планувати свою діяльність:
- якщо дитина може поставити мету і досягти її – ми говоритимемо про високий рівень планування;
- якщо малюк, поставивши мету, здійснить її лише частково, – це середній рівень планування;
- якщо дії дитини абсолютно не відповідають поставленій меті або дитина діє хаотично, абсолютно не намагаючись досягти мети, ми маємо справу з низьким рівнем розвитку даної якості.
Дуже важлива характеристика готовності до школи – це уміння контролювати результат своїх дій:
- якщо дитина може самостійно порівняти результат своїх дій з поставленою раніше за мету, можна вважати, що у нього високий рівень контролю;
- якщо дитині вдається це тільки частково, за участю дорослих, можна говорити про середній рівень розвитку функції контролю;
-если дитина абсолютно нездатна співвіднести свої результати з поставленим завданням – це низький рівень розвитку контролю.
Мотивація учення, як прагнення знаходити приховані властивості предметів, закономірності у властивостях навколишнього світу і їх використання – обов’язкова умова готовності дитини до школи.
- При низькому рівні розвитку даної характеристики малюк орієнтується тільки на безпосередньо доступні органам чуття властивості предметів.
- Якщо дитина прагне використовувати деякі узагальнені властивості навколишнього світу, ми констатуємо середній рівень розвитку мотивації учення.
- При високому рівні розвитку учбової мотивації у дитини спостерігається явне прагнення знаходити приховані від безпосереднього сприйняття властивості навколишнього світу, визначати закономірності і використовувати їх в своїй діяльності.
Розглядаючи рівень розвитку мислення, ми повинні мати на увазі наступне:
- високий рівень розвитку інтелекту характеризується умінням слухати іншої людини, виконувати такі логічні операції, як аналіз, узагальнення, порівняння, класифікація словесних понять;
- при середньому рівні розвитку інтелекту операції порівняння і узагальнення виконуються без помилок, а складніші операції – аналіз, синтез, абстракція і конкретизація – з помилками;
- дитина з низьким рівнем демонструє явну відсутність уміння слухати іншої людини, припускається численної помилки у виконанні логічних операцій, як простих, так і складніших.
Ми пропонуємо вам на деякий час стати психологами для своєї дитини і постаратися з’ясувати, наскільки дитина готова до школи, визначити його сильні і слабкі сторони. Можливо, у вас виникне питання, чи можуть батьки, не будучи фахівцями, допомогти своїй дитині? Безперечно – так. На думку більшості сучасних фахівців, таку діагностику слід проводити за рік-два до початку шкільного навчання, коли проблеми тільки позначаються і найлегше піддаються корекції. Тому, якщо у вас є можливість, не відкладайте справу в довгий ящик, а зустріньтеся з фахівцями, які дадуть конкретні рекомендації щодо вашої дитини.
А зараз ми пропонуємо вам познайомитися з прийомами діагностики і тренування деяких основоположних здібностей: це нескладні, навіть деколи забавні, тестові завдання і вправи. Мета подібних задачок – не нашкодити дитині, а стимулювати і розвинути його мислення.
Отже, ви готові? Тоді за справу. Але спочатку – декілька попередніх зауважень, які дозволять зробити процес діагностики приємним і захоплюючим як для вас, так і для дитини.
1. Постарайтеся перетворити всі тестові завдання на захоплюючу гру-дослідження. Хай дитина буде рятувальником, або Шерлоком Холмсом, або маленьким професором.
2. Відносьтеся до отриманих результатів філософськи – ми не відбираємо дітей в космонавти. Пам’ятайте, що невисокі результати – це не вирок, а покажчик напряму, в якому можна розвивати дитину.
Діти розвиваються неоднаково: одні випереджають однолітків, інші розвиваються поволі. Розвиток третіх нагадує скачки коника – довго готується, а потім стрибає далеко і легко. Научена – це теж індивідуальна характеристика. Швидкість і якість засвоєння знань залежить від багатьох чинників. Сюди можна віднести:
- властивості нервової системи;
- способи отримання, переробки і зберігання інформації;
- особові особливості дитини.
Спостерігаючи за дитиною, з’ясуйте, за яких умов він успішний, як швидко він схоплює суть завдання, як багато часу йому треба, щоб приступити до його виконання. Всі ці спостереження вам стануть в нагоді, коли дитина попросить у вас допомогти виконати домашні завдання.
Всі завдання – в тестах, і їх варіанти, які ви можете придумати самі, спираючись на зразок, можуть служити вправами для розвитку тих якостей, які вони діагностують.
Нейрофізіологічна готовність до школи.
Важливим показником готовності до школи є функціональне дозрівання центральної нервової системи, що виражається в так званій ассиметрії великих півкуль. Кожна півкуля починає виконувати специфічні функції при обробці інформації, що одержується ззовні. Так, права півкуля відповідає за просторове орієнтування, за емоційно-образне сприйняття. Права півкуля схоплює картинку всю цілком, зі всіма деталями, не дробивши її на частини. Дробовим сприйняттям займається ліва півкуля. Саме в ньому знаходяться центри мови, які і дозволяють виділити в навколишньому світі частини, аналізувати їх, вибудовувати логічні причинно-наслідкові ланцюжки. Чим краще виражена спеціалізація півкуль, тим вище рівень сприйняття і переробки інформації.
Рівень сформованості ассиметрії дозволить визначити тест на праворукість-ліворукість.
Дитині пропонується ряд завдань і наголошується, якою рукою він вважає за краще працювати. Не треба загострювати увагу дитини на тому, що вам важливо, якою рукою він виконує завдання.
Завдання 1.
Попросіть дитину намалювати будь-яку картинку. Відзначте, якою рукою він це робить. Запропонуйте намалювати цю ж картинку іншою рукою. Порівняйте малюнки, визначте, який з них намальований якісніше, якою рукою дитині було малювати легше.
Завдання 2.
Покладіть прямо перед дитиною три коробки з-під сірників і скажіть, що в одному з них захований сірник. Хай він знайде, в якому. Відзначайте, яка рука активніша при відкритті коробочок.
Завдання 3.
Запропонуйте дитині побудувати колодязь з сірників або паличок для рахунку. Яка рука діє активніше?
Завдання 4.
Візьміть невеликий м’яч. Запропонуйте дитині пограти в м’яч. Треба буде кидати і ловити його однією рукою. Яка рука діє активніше?
Завдання 5.
Запропонуйте дитині щось вирізувати по контуру з листівки.
Завдання 6.
Нанизування бісеру або ґудзиків. Ведучою вважається рука, яка виконує активну дію.
Завдання 7.
Попросіть дитину відкрити декілька бульбашок з кришками, що відгвинчуються. Яка рука діє активніше?
Завдання 8.
Дайте дитині шнур середньої товщини, на якому заздалегідь зав’яжіть декілька вузликів. Рука, якій дитина розв’язує вузли, і буде ведучою.
Завдання 9.
Попросіть дитину побудувати будинок з кубиків. Рука, яка бере кубики, поправляє їх, і є ведуча.
Підрахуйте, скільки разів права і ліва руки виявлялися ведучими. Якщо більше „плюсів” одержала права рука, означає, дитина праворукий, якщо ліва – ліворукий. Якщо кількість плюсів у правої і лівої руки однакова, то можна говорити про те, що функціональна ассиметрія сформована недостатньо.
Сьогодні ліворукість не є патологією – ліворуких дітей не треба перенавчати, більш того, це вважається навіть шкідливим. Попросту при навчанні треба враховувати особливості ліворуких дітей.
Додатково по цій темі: Тести для визначення готовності дитини до школи (наприклад, „Тест шкільної зрілості”, „Фізична готовність до школи”, „Арифметичний тест Векслер” і ін.)
Статтю за матеріалами книги Кабанової М.Н. „Готуємося до школи” підготувала школи вчитель початкової школи „Еврика” м. Запоріжжя Петік Ю.О.
Чи обов’язково присутність дитини при записі його в 1-й клас?
Так. Це необхідно як дитині, так і дорослим: батькам, педагогам.
Яка мета співбесіди з майбутнім першокласником і його батьками при записі в школу?
Проведення співбесіди з дітьми служить для визначення програми навчання, відповідної рівню розвитку, здібностям і здоров’ю дитини (4-хлетнєє навчання в загальноосвітній школі, що коректувальний-розвиває навчання, педагогічні системи розвиваючого навчання і ін.)
Основною метою співбесіди з майбутнім першокласником і його батьками під час вступу до школи є:
виявлення рівня дошкільної підготовки, розвитку і готовності до систематичного навчання в школі;
рекомендації батькам у виборі системи навчання (що коректувальний-розвиває навчання, традиційна система навчання, педагогічні системи розвиваючого навчання);
рекомендації батькам по складанню індивідуального плану підготовки дитини до початку навчання, коректувальної роботи, пропонуються консультації з вузькими фахівцями: логопедом, психологом, у разі потреби – з психоневрологією, обстеження на медико-педагогічній комісії для уточнення питання про вибір типу школи: загальноосвітня або спеціальна (коректувальна);
Завчасний прогноз труднощів і своєчасна допомога з боку батьків, вчителів, фахівців – завдання, що стоїть перед колективом школи при першому знайомстві з майбутнім першокласником.
В даний час є альтернативні форми навчання, і перед батьками відкривається ціле віяло можливостей. Можна віддати дитину в школу з 6 або з 7 років, проходити перший рік навчання в школі або на базі дошкільної установи, навчати дитину в приватному або державному учбовому закладі. Вирішити це питання за допомогою вихователів, вчителів і психологів батьки можуть, тільки визначивши ступінь його готовності до школи.
Які критерії готовності дитини до навчання в школі?
До початку навчання в школі у дитини повинні бути розвинені елементарні математичні уявлення. Він повинен знати:
склад чисел першого десятка (з окремих одиниць і з двох менших чисел);
як одержати число першого десятка, додаючи одиницю до попереднього і віднімаючи одиницю з наступного за ним в ряду;
цифри 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9;
знаки +, – =, >, <;
назва поточного місяця, послідовність днів тижня;
Він повинен уміти:
називати числа в прямому і зворотному порядку;
співвідносити цифру і число предметів;
складати і вирішувати задачі в одну дію на складання і віднімання;
користуватися знаками арифметичних дій;
вимірювати довжину предметів за допомогою умовної міри;
складати з декількох трикутників, чотирикутників фігури більшого розміру;
ділити круг, квадрат на 2 і 4 частини;
орієнтуватися на аркуші паперу в клітинку.
До початку навчання в школі у області розвитку мови діти повинні уміти:
будувати складні пропозиції різних видів;
складати розповіді по картині, серії картинок, невеликі казки;
знаходити слова з певним звуком;
визначати місце звуку в слові;
складати пропозиції з 3-4 слів;
членувати прості пропозиції на слова;
членувати слова на склади (частини);
розрізняти різні жанри художньої літератури: казку, розповідь, вірш;
самостійно, виразно, послідовно передавати зміст невеликих літературних текстів, драматизувати невеликі твори.
У області уявлень про навколишній світ:
уміти розрізняти за зовнішнім виглядом рослини, поширені в даній місцевості;
мати уявлення про сезонні явища природи;
знати свою домашню адресу, прізвище, ім’я, по батькові батьків.
Які критерії психологічної готовності дитини до школи?
1. Соціально-психологічна готовність до школи:
учбова мотивація (хоче йти в школу; розуміє важливість і необхідність учення; виявляє виражену цікавість до отримання нових знань);
уміння спілкуватися з однолітками і дорослими (дитина легко вступає в контакт, неагресивний, уміє знаходити вихід з проблемних ситуацій спілкування, визнає авторитет дорослих);
уміння прийняти учбове завдання (уважно вислухати, з потреби уточнити завдання).
2. Розвиток шкільно-значущих психологічних функцій:
розвиток дрібних м’язів руки (рука розвинена добре, дитина упевнено володіє олівцем, ножицями);
просторова організація, координація рухів (уміння правильно визначати вище – нижче, вперед – назад, зліва – справа);
координація в системі очей – рука (дитина може правильно перенести в зошит простий графічний образ – узор, фігуру – зорово сприйманий на відстані (наприклад, з книг);
розвиток логічного мислення (здатність знаходити схожість і відмінності різних предметів при порівнянні, уміння правильно об’єднувати предмети в групи за загальними істотними ознаками);
розвиток довільної уваги (здатність утримувати увагу на виконуваній роботі протягом 15-20 хвилин);
розвиток довільної пам’яті (здібність до опосередкованого запам’ятовування: пов’язувати матеріал, що запам’ятовується, з конкретним символом /слово – картинка або слово – ситуація).
Які вимоги пред’являє школа до розвитку мови дитини?
Уміння правильно вимовляти всі звуки мови і розрізняти їх на слух;
Уміння вживати різні частини мови точно по сенсу;
Уміння використовувати в мові синоніми, антоніми, іменники з узагальнюючим значенням;
Уміння відповідати на питання і задавати їх;
Уміння самостійно передавати зміст літературних текстів;
Уміння складати розповіді про предмети (за планом, запропонованому дорослим, по картинці, по серії сюжетних картинок);
Кругозір (уявлення дитини про світ достатньо розгорнене, розвинена пам’ять, увага, інші інтелектуальні здібності).
З шести або з семи років потрібно віддавати дитину в 1 клас?
Однозначно відповісти на це питання не можна, оскільки необхідно враховувати ряд чинників, що визначають підготовленість дитини до навчання. Саме від того, наскільки дитина розвинена фізично, психічно, розумово і особово, а також як стан здоров’я дитини, і залежатиме, з якого віку йому необхідно почати навчання в школі. Має значення весь комплекс чинників, що визначають рівень розвитку дитини, при якій вимоги систематичного навчання не будуть надмірними і не приведуть до порушення його здоров’я.
Нагадаємо, що у дітей, не підготовлених до систематичного навчання, важче і довше проходить період адаптації (пристосування) до школи, у них набагато частіше виявляються різні труднощі навчання, серед них значно більше неуспішних, і не тільки в першому класі.
Згідно санітарно-епідеміологічним правилам СанМін 2.42.1178-02 “Гігієнічні вимоги до умов навчання в загальноосвітніх установах” в перші класи шкіл приймаються діти шостого або сьомого року життя по розсуду батьків на підставі висновку психолого -медико-педагогічної комісії (консультації) про готовність дитини до навчання.
Обов’язковою умовою для прийому в школу дітей шостого року життя є досягнення ними до 1 вересня віку не менше п’яти з половиною років. Навчання дітей, що не досягли п’яти з половиною років до початку навчального року, проводиться в умовах дитячого саду.
Як може батько сам визначити готовність дитини до школи?
У книгах Л.Ф. Тіхомірової, А.В. Басова “Розвиток логічного мислення дітей”. Ярославль, 1996, Л.А. Венгер, А.Л. Венгер чи “Готова Ваша дитина до школи”. Москва, 1994 представлені діагностичні завдання для визначення психологічної готовності дитини до школи.
Яка тривалість занять з дитиною в домашніх умовах?
Тривалість щоденних домашніх занять по розвитку пізнавальних здібностей першокласників (по індивідуальній рекомендації вчителя) не повинна перевищувати 30 хвилин.
Пам’ятайте, що для дитини 5-6 років гра є основним способом пізнання навколишнього світу. Тому в заняття необхідно включати ігрові елементи.
Які заняття корисні для дитини в період його підготовки до школи?
1. Розвиток дрібних м’язів руки:
робота з конструкторами різного типа;
робота з ножицями, пластиліном;
малювання в альбомах (олівцями, фарбами).
2. Розвиток пізнавальних здібностей (розвиток пам’яті, уваги, сприйняття, мислення).
Працювати з цим Вам допоможуть наступні книги:
книга “Підготовка до школи”. (О.І. Тушканова. Підготовка руки до листа. Волгоград, 1993 р.);
альбоми “Від А до Я” (два випуски); .Ф. Тіхомірова, А.В. Басов. “Розвиток логічного мислення дітей”. Ярославль, 1996 г.;
Тести чи “Готова Ваша дитина до школи?” (Мислення, моторика);
Тести чи “Готова Ваша дитина до школи?” (Навколишній світ)
“Я починаю вчитися” – випуск 1, 2, 3
Л.Ф. Тіхомірова. “Розвиток пізнавальних здібностей дітей”. Ярославль, 1996 г.;
Серія “Книги для талановитих дітей і дбайливих батьків”;
Л.В. Черелюшкина. “Розвиток пам’яті дітей”. Ярославль, 1996 г.;
“Підготовка до школи” (розвиток уваги);
Безруких М.М., Ефімова С.П., Князева М.Г. “Як підготувати дитину до школи і за якою програмою краще вчитися”. Москва, 1994 р.
Рекомендована література для навчання дітей безпечній поведінці на вулицях і дорогах міста.
“Дошкільник на вулиці”, Москва, 1994 г.;
“Керюша і Дружок”, Ю.А. Черепанов, Москва, 1992 г.;
“Здрастуй, світлофор!”, Москва, 1998 г.;
“Азбука маленького пішохода (6-8 років)”, книжка-розфарбовування, Москва, 1998 г.;
“Здрастуй друг – дорожній знак!” (6-8 років), Москва, 1996 г.;
“Правила дорожнього руху – основа;
“Правила і безпека дорожнього руху”, ОБЖ для 1-4 класів, Москва, 1997 г.;
“Цікава дорожня азбука”, Р.П. Бабіна;
“Програмно-методичні матеріали по ОБЖ, 1-11 клас”, В.І. Мішин, 1998 р.

Ви хочете краще зрозуміти особливості своєї дитини?
Спробуйте відповісти собі на наступні питання:
Чи уміє дитина грати в сюжетно-ролеві ігри, чи доступні йому ігри з правилами?
Чи є у дитини друзі?
Чи уміє дитина вступати в розмову із старшими?
Чи уміє дитина оцінювати свої вчинки?
Чи є у дитини улюблені ігри, книжки, мультфільми?
При виборі типу освітньої установи (гімназія, школа з поглибленим вивченням іноземної мови і ін.) керуйтеся перш за все інтересами Вашої дитини, враховуйте психофізіологічні, інтелектуальні здібності і стан його здоров’я.
Психологічна готовність до школи
„Наш син у вересні цього року повинен йти в школу. Ми дуже хвилюємося, чи досить він підготовлений. Звичайно, ми старалися його удома якось підготувати: учили самі буквам, рахунку. Але все одно є неспокій: адже програми зараз такі складні!”
Сім’я Никітіних
„Моїй дочці буде в липні 6 років. За всіма правилами вона повинна йти в школу, але мені здається, що вона не дуже готова до того, щоб сидіти так довго на уроках. Річ у тому, що вона дуже рухома, весь час схоплюється, крутиться. Ми думали, що це пройде, а зараз і не знаємо, що робити?”.
Анастасія, 29 років
„Моїй внучці Лізі скоро буде 5 років. Її батьки не хочуть віддавати її в дитячий сад. Цілий день вона спілкується тільки з нянею. Я дуже хвилююся: якщо вона не навчиться спілкуватися з однолітками, то як їй доведеться в школі?”
Наталія Іванівна
Всі, у кого є діти „перед шкільного” віку знають: готовність до школи – одна з тем, що самих хвилюють. І не дарма. Тому що від того, як складеться шкільне життя у дитини, багато в чому залежить його майбутнє. Коли діти вступають до школи, вони обов’язково проходять співбесіду, іноді тестування. Педагоги перевіряють знання, навики, уміння дитини, зокрема уміння вважати і читати. Завдання психолога зовсім інша – виявити психологічну готовність до шкільного навчання.
Психологічну готовність до школи бажано визначити за рік до передбачуваного надходження, оскільки в цьому випадку є час змінити те, що потребує корекції. На жаль, багато батьків думають, що готовність до школи полягає тільки в розумовій готовності. Тому вони, не жаліючи сил, водять свою дитину на заняття по розвитку пам’яті, уваги, мислення. Проте готовність до школи має ряд і інших параметрів.
Найважливішим компонентом шкільної готовності психологи рахують мотиваційну готовність, тобто наявність мотивації до учбової діяльності. При цьому відрізняють зовнішню і внутрішню мотивацію. Якщо запитати дитину, чи хоче він в школу, то більшість відповість: „Хочу”. Але це „хочу” буде різним. Зовнішня мотивація пов’язана із зовнішньою атрибутикою, наприклад, „хочу портфель, як у брата” або „хочу красивий пенал”. Внутрішня мотивація пов’язана з безпосереднім бажанням вчитися, знаходити знання. Треба сказати, що в першому класі успішніше вчаться діти із зовнішньою мотивацією, оскільки їх бажання реалізуються, а серйозного навантаження на інтелект поки немає.
Ще одним компонентом шкільної готовності психологи виділяють вольову готовність. Це означає уміння дитини діяти по команді, відповідно до встановленого зразка. Дитина повинна уміти слідувати заданим правилам, нехтуючи своїми безпосередніми бажаннями.
Важливим компонентом є також і комунікативна готовність. Дитина повинна мати навики взаємодії як з дорослими (вчителями), так і з однолітками. У спілкуванні з дорослими дитина повинна усвідомлювати контекст спілкування і уміти діяти виходячи з цього контексту. Наприклад, знати, коли можна вставати під час уроку, і слідувати цьому; питати вчителя у справі, а не по дурницях і так далі. Спілкування з однолітками повинне полягати в двох навиках: по-перше, дитина повинна уміти домовлятися, кооперуватися з іншими дітьми. По-друге, дитина повинна достатньо спокійно себе відчувати в умовах конкуренції, адже шкільне життя – це змагання!
Дуже важлива мовна готовність дитини. Дитина повинна уміти спілкуватися в діалозі, уміти ставити питання, відповідати на питання, мати навик переказу.
Чим може допомогти психолог в підготовці дитини до школи?
По-перше, психолог може провести повну діагностику готовності дитини до школи.
По-друге, психолог може допомогти розвинути всі вищі психічні функції (мислення, увага, пам’ять, уяви) до рівня, необхідного для того, щоб приступити до занять в школі.
По-третє, психолог може скоректувати мовну, мотиваційну, комунікативну і вольову сфери.
По-четверте, психолог може допомогти мінімізувати тривогу дитини, що неминуче виникає перед глобальними змінами в житті.
Навіщо все це потрібне? Чим упевненіше і спокійніше почнеться для Вашої дитини шкільне життя, чим краще дитина зможе адаптуватися до школи, вчителям і однокласникам, тим більше шансів, що у дитини не буде проблем ні в початковій школі, ні в подальшому навчанні. Безглуздо говорити підлітку, що необхідно вчитися, якщо він з дитинства засвоїть, що школа – це важка повинність, що не приносить анінайменшого задоволення.
Якщо ми хочемо, щоб наші діти виросли освіченими, упевненими в собі, щасливими людьми, то ми повинні створити для цього необхідні умови. Школа – найважливіша ланка в цій роботі.
Олена Євгеніївна Кравцова – директор Інституту Психології ім. Л.Виготського, доктора психологічних наук, професора кафедри проектуючої психології, автора численних наукових публікацій і монографій: „Важливо розуміти, що готовність дитини до школи означає як тільки те, що у дитини є основа для розвитку в наступному періоді. Тому не треба думати, що ця готовність автоматично дозволяє уникнути проблем в майбутньому. Заспокоєння батьків і педагогів приведе до того, що подальшого розвитку не буде. Всі вчителі знають, що часто діти, які спочатку читають по складах, роблять величезний ривок в розвитку читання. А ті, хто читав спочатку краще, наприклад, починав читати поволі по словах, так і продовжують читати далі. Тому у жодному випадку не можна зупинятися. Необхідно йти весь час далі.”
Часто питають: якщо дитині вже 6 років, а він не готовий до школи, то що корисно – віддавати в школу таким, який є, або намагатися підтягти його до школи удома? Я думаю, що в таких випадках дуже важливо розуміти, що за вчителька буде у дитини. Чи готова вона зрозуміти, що у дитини є певні труднощі і що він чогось не робить не із-за ліні або поганої поведінки, а саме із-за цих труднощів? Чи готова вона якийсь час не питати дитину і взагалі віднестися до нього украй делікатно?
Не менш важлива позиція батьків. Їм необхідно весь час підтримувати дитину, навчитися переживати з дитиною важкі моменти. Якщо батьки це зможуть, якщо зможуть утриматися від зауважень і претензій, то всі складнощі дитина подолає достатньо швидко і легко. Я взагалі на повному серйозне вважаю, що, перш за все, необхідно говорити про психологічну готовність батьків до того, що дитина піде в школу. Це дуже важливо.
Олена Михайлівна Селівановська – директор ЗНВК „Еврика”: „Звичайно, дуже важливо, щоб дитина була готова до школи. А це, перш за все, інтелектуальні, комунікативні навики і загальний розвиток дитини. Але якщо про інтелектуальні навики батьки якось замислюються (учать дитину читати і писати, розвивають уяву і т.д.), то про комунікативні навики часто забувають. А це, проте, дуже важливий параметр готовності дитини до школи. Я вважаю, що якщо дитина виховується весь час в сім’ї, якщо не відвідує спеціальних місць, де він може навчитися спілкуванню з однолітками, то адаптація до школи у такої дитини може відбуватися набагато важче.”
Ще важливіший чинник готовності до школи, про яке взагалі чомусь рідко говорять, – це загальний розвиток дитини. Під загальним розвитком я розумію не набір навиків (уміння вважати і писати), а багатство внутрішнього змісту дитини. Уміння радіти метелику, що пролетів мимо, інтерес до хом’яка в класі, цікавість до того, що написане в книжці – все це складові загального розвитку дитини. Це те, що дитина виносить з сім’ї, і те, що дуже сильно допомагає знайти своє місце в новому шкільному житті. Забезпечити такий розвиток своїй дитині нескладно – треба з ним багато розмовляти, щиро цікавитися його думками, відчуттями, а не тільки тим, чи зробив він уроки і що їв на обід.
Проте, буває і так, що дитина виявляється до школи не готовим. Чи вирок це? Звичайно, ні. І ось тут дуже важливий талант вчителя. Вчитель повинен зуміти створити умови для плавного, не болісного входження дитини в шкільне життя. Навчити спілкуватися з товаришами, допомогти дитині знайти себе в новій, незнайомій обстановці.
Є і інша сторона – батьки. Якщо батьки зможуть довіритися вчителю, якщо не буде розбіжностей в думках, то дитині буде значно легший. Інакше вийде, як у відомому прислів’ї: „Хто в ліс, хто по дрова”. А страждає дитина. Ще дуже важливо, щоб батьки були чесними з вчителями. Якщо у дитини є якісь проблеми, відомі батькам, якісь певні складнощі, то буде правильно розповісти про це вчителю, щоб він, розуміючи ці складнощі, допоміг би дитині краще адаптуватися. Я переконана: всі питання вирішувані при правильній і плідній співпраці батьків і вчителя.
Як я вже сказала, відсутність стовідсоткової готовності дитини до школи – не вирок. Це лише позначення якихось проблемних зон. Розумна поведінка батьків, а також чуйність і талант вчителі зможуть компенсувати всі складнощі і зробити шкільне життя дитини радісної і легкої.

Тест на визначення психологічного віку дитини та її готовність до школи

Діти, які готові до навчання в школі, повинні:
1/намалювати фігуру людини з головою, тулубом та кінцівками, зобразивши   деталі – ніс, вуха,  очі, рот, волосся, шию, пальці;
2/ точно скопіювати десять крапок, довівши цим здатність до наслідування;
3/ написати фразу, відтворивши при цьому  штрихи букв, їх нахил і поставивши крапку в кінці фрази.
Кожне завдання оцінюється за 5 бальною системою: від 1 до 5.Причому 1 – це найкраща оцінка, 5 – найгірша. Рівень “зрілості” визначається за сумарною кількістю балів, яку одержить дитина, виконавши всі три завдання. Дітей, які одержали від 3-х до 5-ти балів, вважають готовими до систематичного навчання; оцінка 6-8 балів вказує на необхідність більш пильної уваги до таких дітей у процесі навчання, хоча вони також вважаються готовими до школи (так звані “середньозрілі” діти). Оцінка 9 і більше балів свідчить про неготовність дитини до навчання у школі.
Оцінка першого завдання У балах:
1 – фігура має такі елементи: голову, очі, вуха, ніс, рот, волосся, тулуб (з одягом), шию, кінцівки (з пальцями;
2 – фігура може не мати окремих елементів: волосся, пальців;
3 – при зображенні фігури допускається відсутність шиї, вух, волосся, одягу, пальців;
4 – примітивне зображення фігури;
5 – головонога фігура.

Завдання 2
Скопіювати 10 крапок на рівній відстані одна від другої ( крапки розташовані    трьома рядками,  по 3 – у кожному + одна крапка – внизу,  під середньою  крапкою  останнього рядка)
Оцінка у балах:
1 – повна подібність; допускається лише невелике відхилення окремих крапок або всього стовпчика з трьох крапок; загальний малюнок не повинен бути зменшеним більше ніж удвічі;
2 – кількість крапок повинна відповідати зразку; допускається відхилення трьох крапок у вертикальному або горизонтальному напрямку більше, ніж на половину відстані між ними;
3 – відтворено загальну подібність, але кількість крапок не відповідає зразку; вона не повинна перевищувати 20 і бути меншою за 7; допускається поворот малюнка на 180 градусів;
4 – подібності немає: зображення складається з окремих крапок, а розміри і кількість крапок не відповідають зразку;
5 -  абсолютна невідповідність.
Завдання 3
Відтворити незнайому комбінацію штрихів шляхом перемальовування простої фрази (приміром,  “Він їв суп”)
Оцінка у балах:
1 – букви відповідають зразку або відрізняються за розміром не більше, ніж вдвічі; прописна буква вища, між словами є відстань, нахил букв вправо не перевищує ЗО градусів;
2 – фразу можна прочитати, але немає єдиного нахилу букв;
3 – зображено правильно не менше ніж 4 букви;
4 – набір штрихів без ознак літери;
5 – плутане зображення.
Рівень “зрілості” дитини визначається за сумарною кількістю балів за всі ці три завдання.  Нагадуємо: дітей, які одержали від 3-х до 5-ти балів, вважають цілком  готовими до систематичного навчання; оцінка 6-8 балів вказує на необхідність більш пильної уваги до таких (так званих “середньозрілих”) дітей, хоча вони також вважаються готовими до школи. Оцінка 9 і більше балів свідчить про  фактичну  неготовність дитини до навчання в школі.

        Кишенькові гроші у дітей!   

Поради батькам!       

                                                                        

У дітей гроші бувають частіше,

                                                                                  Ніж у батьків, тому що у дітей є батьки,

                                                                                  А в батьків, як правило, батьків уже немає.

                                                                                                                        Хенрік  Ягодзинський

 

-          Чи варто дітям давати гроші?

-          Кишенькові гроші – це засіб, який виховує у дітей самостійність, відповідальність, упевненість у собі. З грошима  необхідно  навчитися поводитись правильно, підкріплювати повчальні розмови практичним досвідом. Не тільки розповідати, що треба економити, знати, на що і куди витрачати гроші, а й дозволити купити щось самостійно, дати зробити вибір: що зараз купити важливіше, вибрати покупку, яка коштує дешевше, заощадити гроші. Потрібно говорити з дитиною про цінність і корисність будь-якої речі. Поясніть, що можна було б ще купити на ці гроші. Порівнюйте, але не засуджуйте за покупку.

   Дитина ще змалку обов»язково має вчитися планувати прибутки і витрати. Якщо її цього не навчити в дитинстві, то у дорослому житті їй доведеться складно. Наш досвід поводження з грішми формує нас. Чим раніше дитина навчиться правильно розпоряджатися грішми, то швидше вона сформується як особистість.

 

-          З якого віку можна  давати дітям гроші?

-          Від батьків залежить, з якого віку вони можуть дати гроші своїй дитині. Деякі дошкільнята інколи вже мають свої кошти, наколядувавши їх на Різдво, або, наприклад, отримавши у подарунок на день народження. Тобто зрозуміло: що менша дитина, то менше треба грошей, і що старша, то навпаки. Школярам гроші треба починати давати на те, що необхідно,- проїзд у транспорті, харчування у школі. Приміром,  можна давати ще трохи на дрібні витрати: на ручку, зошит тощо. І дитина почуватиметься вільнішою – вона має трішки грошей у запасі.

    При цьому необхідно чітко пояснювати, що ці гроші ви даєте на проїзд, на харчування, проговорюючи необхідну суму, а не на жуйку, кока-колу, розваги тощо.Якщо батьки дають гроші не тільки на день а, приміром, на тиждень, то так само треба говорити для чого вони це роблять, скільки грошей і на який термін дитина отримує. Спочатку нехай дитина навчиться витрачати гроші у межах зазначеної суми, планувати свої витрати. До речі, гарним показником того, наскільки адекватно ваша дитина ставиться до отриманих від батьків грошей, є той факт, чи відкладає вона якусь їхню частину на подарунки близьким.

 

-          Чи варто оплачувати дітям виконані доручення?

-          Деякі батьки практикують оплату за гарні шкільні оцінки, хатню роботу, вважаючи, що це дисциплінує дитину, привчає її до порядку, дає мотивацію для гарних досягнень, наприклад, у навчанні, а отже – дає дитині самостійно заробити кишенькові гроші.

-          Але все залежить від стосунків у сім»ї. Можливо, варто спробувати, але не можна робити  з цього самоціль, інакше такий метод може обернутися на шантаж. Якщо дитина звикне до того, що вона отримує гроші за виконану роботу, то це вже не буде допомога по господарству. А тому краще не давати за цю роботу грошей дітям, щоб вони до такого не звикали. Дитині все можна пояснити і домовитися з нею. Не варто також преміювати її за гарну поведінку і слухняність: це має бути не подвигом, а щоденною нормою.

 Часто буває так, що батьки не дають дітям кишенькових грошей через те, що не довіряють їм, тому дитина, коли стає дорослою, і, наприклад, отримує свою першу зарплату, не знає, як із нею чинити. Тому витрачає все одразу. Перед тим, як давати великі с уми на кишенькові витрати, треба зважати всі за і проти. Якщо батьки не впевнені, що дитина зможе зробити правильний вибір, то ліпше цього не робити. Бо великі гроші – це спокуса. До речі, якщо ваша дитина заробила влітку гроші і нічого не купила своїм батькам,а витратила все тільки на себе, це вже сигнал тривоги. Намагайтеся пояснити на простих прикладах,  у чому вона не права. Тато працює? Так. Він заробляє гроші? Так. Він приносить їх додому і витрачає на всіх членів сім»ї?  Так.  Те ж саме робить мама. Якщо ваша дитина заробила порівняно велику суму, треба разом подумати, на що її витратити. Тільки не заміряйтеся при цьому на всі гроші, не намагайтеся вилучити їх і вкласти в сімейний бюджет. Дайте дитині відчути насолоду від чесно заробленого.

 

-          Чи треба контролювати витрати дитини?

-          Батьки повинні спрямовувати та контролювати витрати кишенькових грошей дитиною. Спокійним тоном пояснювати, куди можна їх витрачати, питати, чи вистачило грошей, чому не вистачило, на що дитина їх витратила. Кричати, вимагати звіту, звинувачувати дитину не варто, оскільки одразу  порушується рівень довіри. Коли дитина маленька, то слід у неї питати, на що вона витратила  кошти, якщо ж у сім»і росте підліток, то лише цікавитися, щоб він не думав, що йому не довіряють. Детального звіту вимагати не бажано.

-          Хто повинен давати гроші – мама чи тато?

-          Не має принципового значення, хто забезпечує дитину грішми: мама чи тато. Усе залежить від того, як заведено в сім»ї. Звичайно, батьки мають між собою домовитися, щоб не вийшло так, що мама  дає гроші зранку, а тато ввечері.

 

-          Якщо дитина зробила поганий вчинок, батькам варто перестати давати гроші?

 

-          Це питання турбує багатьох батьків. Навіть якщо і так сталося, батьки все одно змушені давати якісь гроші, на найнеобхідніші витрати. Можна просто зробити певні обмеження на обумовлений термін, обговорюючи з дитиною вмотивованість такого вчинку.

  Бажано залучати дитину до обговорення сімейних витрат. Якщо вона починає обговорення грошових питань із батьками, то піднімається у своїх очах на їхній рівень. Думка, що дитина грошей не заробляє, відповідальності за сім»ю не несе, тому мати рівний голос у цих питаннях не може, – помилкова. Розумний підхід – у міру дорослішання вводити її в курс економічного життя сім»ї. Крім того, щоб уявити собі сімейні доходи, дитина має знати і про сімейні  витрати, тому обговорюйте при ній, скільки коштують комунальні послуги, продукти, одяг…

 У дітях потрібно виховувати ставлення до грошей як до засобу, а не як до мети.  Поясніть, що гроші – це добробут, але за гроші не можна купити щастя. Розповідайте про те, що в житті людей є моменти, які не коштують нічого, але необхідні будб-якій людині: тепло, любов, турбота, проведений разом час. Пояснюйте це вашій дитині, наводячи приклади.

  І пам»ятайте, хоч скільки б ви виділили грошей своїй улюбленій дитині, бажано, щоб вона ніколи  в них не відчувала потреби і вміла добре рахувати.

 

 

 

                                            ПОРАДИ     БАТЬКАМ

1.      Варто починати давати кишенькові гроші дітям, коли вони підуть у школу.

2.      Цих грошей повинно вистачати на проїзд, харчування у школі та деякі витрати на канцтовари.

3.      Не варто платити дитині за допомогу по господарству, адже вона не захоче потім нічого робити безплатно.

4.      Дитина, якій дають кишенькові гроші, має усвідомлювати, що батьки її розуміють, довіряють.

5.       Треба привчати дитину до раціонального витрачання коштів на корисні речі, спокійним тоном, без крику.

6.      Можна час від часу запитувати, куди дитина витратила гроші.

7.      Укладіть із дитиною усну угоду про те, що станеться, якщо вона не так розпорядиться грішми та які проблеми у неї можуть виникнути.